Należy zacząć od tego, że jest wysyp nieprawdziwych informacji w zakresie świadectw energetycznych. Nawet czołowe portale budowlane informują, że nowelizacja przepisów obowiązuje każdego i od dzisiaj każdy właściciel musi mieć owe świadectwo w szufladzie. To nieprawda. Musi tylko wobec określonych czynności.
Więc musi każdy, kto chce sprzedać albo wynająć. To najważniejsze. Nowelizacja przepisów z 28 kwietnia w tej kwestii rozszerzyła zakres obowiązków posiadania (wcześniej to były tylko domy) świadectw. Uregulowała też i doprecyzowała same posługiwanie się dokumentami, aby utrudnić nielegalny handel świadectwami. Doprecyzowała też kwestie wyjątków od ich posiadania. Więc kolejno:
- do tej pory certyfikaty energetyczne dotyczyły tylko właścicieli nieruchomości mieszkalnych które powstały po 2009 roku. Od 28 kwietnia będą dotyczyły też budynków powstałych przed 2009 rokiem (zmiana nowelizacyjna).
- każdy nowy oddany budynek mieszkalny do użytku będzie musiał posiadać świadectwo energetyczne (brak zmiany nowelizacyjnej)
- świadectwo energetyczne budynku potrzebne jest w momencie zbywania lub wynajęcia nieruchomości - czyli nie tylko nowe budynki, ale też moment sprzedaży dowolnego mieszkania, budynku (nowelizacja). Również lokalu, co bardzo ważne. Więc nie tylko domy, ale też mieszkanie.
- świadectwo energetyczne będzie poświadczone przez notariusza w momencie transakcji, lub będzie wydrukiem wersji elektronicznej.
- świadectwo zostanie rozszerzone o oświadczenie osoby, które je sporządziła, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
- właściciel/ zarządca budynku o powierzchni większej niż 500 m2 w którym są świadczone usługi dla ludności będzie zobowiązany do umieszczenia w widocznym miejscu świadectwa energetycznego budynku
- w ogłoszeniach o zbyciu lub najmie budynku będzie obowiązek umieszczania wskaźników charakterystyki energetycznej.
- świadectwa wystawione do momentu nowelizacji ustawy zachowują swoją ważność zgodnie z czasem ich ważności (zazwyczaj 10 lat).
Tu mamy małą rewolucję. Zakres przeglądów obowiązkowych w zakresie źródeł grzewczych był już wcześniej dość precyzyjny, czyli:
No ale, żeby nie było tak całkiem prosto - sami zwróciliśmy się do Głównego Nadzoru Budowlanego z pytaniem - gdzie mamy umiejscowić obowiązkowy przegląd dla pomp ciepła? Czyli czy według prawa podchodzimy pod kotły cieplne o mocy 20-100 kW, mimo, że to kocioł nie jest, czy pod urządzenia klimatyzacji, co też jest dość nieprecyzyjne bo ustawodawca określił tylko moc chłodniczą, nie grzewczą.
Odpowiedź nas zaskoczyła - dział prawny GNB poinformował nas, że najbardziej prawdopodobne będzie zakwalifikowanie pomp ciepła w ramach przeglądów obowiązkowych pod elementy budynku narażone na wpływy atmosferyczne. Czyli pod tak zwany przegląd techniczny budynku. Jako, że realizujemy jako HomeAlert sporo przeglądów technicznych budynków, wiemy, że to nie jest takie oczywiste, ponieważ podczas tego przeglądu w różnych zakresach trzeba się posiłkować dodatkowymi specjalistami. Kto jest więc uprawnionym specjalista od przeglądu urządzeń chłodniczych narażonych na warunki atmosferyczne? Specjaliści od klimatyzacji, elektrycy? Tutaj nie było jednoznacznej odpowiedzi tak jak też nie było jasnych wytycznych jak w protokole końcowym powinno to być ujęte, aby nie zostało zakwestionowane np. przez firmy ubezpieczeniowe na wypadek szkody.
Zgodnie z zapisami ustawy F-gazowej właściciele pomp ciepła typu Split zobowiązani są również do corocznej kontroli szczelności układu chłodniczego. Osoba dokonująca takiego przeglądu powinna posiadać odpowiednie uprawnienia chłodnicze, tzw. uprawnienia F-gazowe, wydane przez Urząd Dozoru Technicznego. Taki przegląd należy wykonać raz do roku i jest on obowiązkowy. Podczas okresowych kontroli pompy ciepła typu Split jej użytkownik jest też zobowiązany udostępnić kartę urządzenia w celu dokonania wpisu. Może być on wykonany przez uprawnioną osobę posiadającą certyfikat odpowiedni do zakresu wykonywania czynności.
Zgodnie z ustawą F-gazową [1], jeśli pompa ciepła zawiera czynnik chłodniczy z grupy F-gazów w odpowiednio dużej ilości, powstaje obowiązek kontroli szczelności. Kontrolę przeprowadza technik z certyfikatem F-gazowym (najlepiej pierwszej kategorii). Reżim obowiązkowych kontroli szczelności przedstawia się następująco:
Należy tutaj rozróżnić dwie rzeczy - przeglądy gwarancyjne, oraz wymagane przez prawo. Zazwyczaj podczas trwania gwarancji przegląd realizowany w ramach producenta obejmuje kontrolę szczelności. W przypadku jednak jeśli nie masz gwarancji, nie zlecasz do producenta przeglądów - prawo zobowiązuje Cię do przeglądów kontroli szczelności zgodnie z ustawą F-gazową. I w większości przypadków będą to przeglądy raz do roku.
Kontrole mogą przeprowadzać osoby wpisane do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków, spełniające wymagania określone w UCHEB. Protokoły z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji sporządza się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków. Ich wzory zostały określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Zgodnie z art. 41 pkt 3 UCHEB kto nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 (unika przeprowadzenia opisanych powyżej okresowych kontroli), podlega karze grzywny. Protokoły z kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji należy dołączyć do książki obiektu budowlanego.
Protokoły z kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji należy dołączyć do książki obiektu budowlanego.